Photo shoot + Israel/Palestina

image62

Del I - Photo shoot
Igår bar det alltså av till Malmö efter skolan för att fota min ärkevän (bra ord)  (director) som behöver fräscha och hippa bilder till hemsida, visitkort, nyhetsbrev osv. Kom dit ganska sent så det blev bråttom! Efter många om och men (det lååånga klädbytet och stylingen) så kom vi igång och André var verkligen fit for fight. I en grön "Save André Hedetoft"-t-shirt gjorde han sitt livs modellande och efter nästan trehundra bilder var vi klara. Då bar det av till del II....

Del II - Seminarium på Inkonst

Utkörd (på ett bra sätt) av André kom jag i tid till Inkonst och mötte där Gustav. Efter en liten stund började seminariet som handlade om Israel//Palestinakonflikten (som verkligen är extremt komplex). I centrum stod mediernas bevakning av detta infekterade område. Jag kan säga att det fortfarande inte är helt klart i huvudet, men jag vet nu tillräckligt för att själv kunna skapa mig en uppfattning om läget och vad jag tycker. Jag rekommenderar alla att försöka sätta sig bättre in i ämnet!

Med i diskussionen var Serene Asir (en ung arabisk tjej som jobbar som journalist i Kairo och Beirut), Peå Holmqvist (som är dokumentärfilmare, bl.a. Gaza Ghetto, och lärare på DI) och David Rovics (singer/songwriter och gräsrotsaktivist från USA). Det var också en Donald (fotograf) och en Usama som deltog med jag vet inte deras efternamn (det var inte bin Ladin). Den senare var riktigt intressant att lyssna på och han hade gjort en ganska lång dokumentär om läget i Palestina. Denna kretsade runt olivträd (i Palestina snor israelerna dessa av palestinier för att själv tjäna pengar på dem, alltså palestinierna förlorar sina livsverk på en dag). Han visade en snutt ur dokumentären och det var riktigt gripande.. Blev verkligen berörd av det. Samtidigt blev jag sugen på att åka dit. Ska försöka ta reda på den här killens namn så ni kan kolla upp filmen om det lockar.. Den unga kvinnliga journalisten var också riktigt duktig, ska kolla upp hennes work lite närmare! Serene och Usama brann för saken. Det märktes.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback