Serbianer

Just nu sitter vi allihop pa en mysig uteservering i Novi Sad. Det ar valdigt varmt och det finns inte energi att gora mer an att sitta ner... I eftermiddag ska vi ga till det stora fortet pa andra sidan floden. Det ar ganska langt sa det lar bli svettigt och jobbigt. Pa tal om svett jag har ca 50% av mig antagit flytande form, vilket sager en del om temperaturen. Igar satt vi ute till klockan tre pa natten och det var sakert tjugo grader da. Hujedamig I say!

Gardagen var mycket lang, klockan atta lamnade vi hemma och vid 11.35 lyfte planet fran Kastrup. Efter tva timmar hade vi kommit fram till lagom ackelvarma Budapest dar vi skulle fa vanta i ytterligare sex timmar. Eftersom vi nastan dog av svalt bestamde vi oss for att aka in till centrum och hitta nagot att ata (for pa flygplatsen finns bara brod, och det ar man inte jattesugen pa som Pagenarbetare). Vi hittade nagot som liknade mat, jag kopte tva pizzaslicar och Mimmi en langos. Jag tappade den ena i marken och den andra var kall och oaptitlig. Mimmi gjorde sig inte riktigt forstadd och fick en langos med graddfil och ost (Mimmi ar vegan...). Efter detta nederlag bestamde vi oss for att retirera och dra oss tillbaka till flygplatsen. Det kandes tryggare. Vid atta lamnade vi Budapest och satt pa bussen i lite mer an fyra timmar. Vara rum ar fina men djavulskt varma. Hoppas pa att iallafall stota pa en sval vind (det kommer varma vindar har, inte alls som de traditionellt svala vindarna)

To be continued...

Kommentarer
Postat av: TattarKungen

Jaaa! Äntligen någon som kan berätta svaret för mig om en av de största frågorna jag och Jimmiet ställt oss här i livet!
Heter det Budapest för att det inte finns några buuda där, eller är det för att det finns på tok för många buuda där?

2007-07-30 @ 17:36:59
Postat av: Isa

Det har inte med buuda att göra. Inte Buddha heller! Men däremot för att det från början var två olika städer, Buda och Pest. Buda var rikt och pest var fattigt. Dår kan man ju dra parallellen till rika Siddharta Gautama (Buddha) och svenska digerdöden, som var en jävla pest. När man sedan sammanfogade dessa blev det ett naturligt var att även sammanfoga namnen, därav Budapest. Nu vet du!

Postat av: TattarKungen

Ja det är den officiella förklaringen ja. Men den är ju bara till för att dölja en mycket större och mörkare sanning. Jag och Krullet fortsätter våra efterforskningar.

2007-08-01 @ 11:54:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback