Satans jävla åldersfuck...

Guten kväll. Idag har jag tagit det stora beslutet att aldrig någonsin tala om min ålder för någon igen (jaja, okej för dörrvakter och passkontroll..). Vill man veta får man fråga någon annan. Anledningen till detta drastiska beslut är att jag upplever en negativ diskriminering (det finns positiv diskriminering) när jag berättar hur gammal jag är. Folk tror genast att jag är omogen, men jag vägrar att bli placerad i ett satans jävla åldersfack. Kan folk inte lära känna en innan de kommer med sina jävla utläggningar om hur man är och ska/borde vara?

Jag tillhör typen som föredrar att umgås med äldre folk (lägsta ålder ca min egen ålder+5 år), och om jag berättar det för någon så möts jag direkt av stirrande ögon och öppna munnar.. Jag vill helst inte se vad du åt till frukost. Varför är det så jävla konstigt? Man vill väl ha något utbyte med folket man träffar? Jag blir så besviken när folk dömer mig för hur gammal jag är. Förändrar det något? Nooo... Ålder är bara ett jävla skitbegrepp, till för sådana som är sysslolösa och har bäst-föredatum som största hobby. Jag avskyr ålder!! Berätta helst inte hur gammal du är för även jag kan göra en vrång bedömning på hur Du är om jag får veta din ålder. Jag är en lika hemsk skit som alla andra. Men jag förkastar det så gott jag kan iallafall.. Jag ska nog starta en anti-åldersekt. Vem vill joina? Kom gärna med namnförslag.
Jag förklarar mig härmed ålderslös.

Kommentarer
Postat av: C

HELT RÄTT.

Åldersrasism är fan värre än fästingbett och nerspydda byxor tillsammans, trångsynt var ordet(eller sa du det? jaja)

Säg att du är född samma år som första månlandningen ägde rum, folk brukar inte fråga mer då...

love. c

Postat av: Isa

Tack Cissi för ditt underbara råd! Jag känner djup tacksamhet!

2007-05-03 @ 00:10:41
URL: http://isao.blogg.se
Postat av: micael

Bra rutet! Jag brukar säga: Jag är inte 18, inte 40 och inte så du förväntar dig någon där emellan ska se ut.

2007-05-03 @ 17:36:31
Postat av: Jesper

Måste ifrågsätta det här tror jag. Du vill inte bli bedömd utifrån din ålder, men du vill BESTÄMT umgås med folk som är ÄLDRE än du? Jag tror du vinner tävlingen världens största dubbelmoral i år, grattis! Mvh Jesper

2007-05-08 @ 16:39:20
Postat av: sassa

håller med jesper. Största dubbel moralen jag hört tror jag :S aa dem absolut lägsta åldern för dig är din egen ålder + 5 år. aa det är skrattretande :S du är precis som alla andra, fast ännu värre.

2007-05-08 @ 17:46:30
Postat av: Isa

Jesper;
Jag skriver inte BESTÄMT. Det är en generalisering av större delen av min vänskapskrets.

Sassa;
Jag skrev inte absolut lägsta åldern min egen+5 år. Läs ordentligt innan ni kommenterar, snälla.. Dessutom skriver jag själv att jag inte vill veta någon annans ålder eftersom jag vet att jag är likadan som alla andra. Du kanske inte läste så långt?

2007-05-08 @ 18:17:33
URL: http://isao.blogg.se
Postat av: Nino

Väldigt fjantigt om du frågar mig, våga stå för din ålder för fan.

2007-05-08 @ 19:48:31
Postat av: Micke

Spännande. Jag vet inte riktigt var jag ska ställa mig i frågan.
Jag vet inte vad du har råkat ut för och jag vet inte om jag vill veta det.
Jag har inte råkat ut för det du pratar om, eftersom jag inte bryr mig, men kan förstå att det är jobbigt. (Notera att jag la in emailen, det är för att jag förmodligen aldrig kommer att besöka här igen.)

2007-05-08 @ 20:08:01
Postat av: Isa

Nino;
Jag står för min ålder, det är andra som har problem med den.

Micke;
Jag har inte råkat ut för något särskilt bara allmän åldersdiskriminering. Att folk tror mindre om en för att man är ung. Jag vill kunna vara ung utan att folk ser ner på mig, därför vill jag inte säga till folk hur gammal jag är. Så slipper de ha problem med det.

2007-05-08 @ 20:18:55
URL: http://isao.blogg.se
Postat av: Johannes

Förstår Isa. Har ända sedan jag varit liten varit mer eller mindre utsatt för det eftersom att jag också alltid haft sällskap som är ett par år äldre, och vissa bland deras sällskap har ju naturligtvis inte accepterat mig, trots att jag många gånger visat mera mognad och ett bättre beende. Nu umgås jag dock mest med folk i min egen ålder.

2007-05-08 @ 23:15:09
Postat av: Isa

Johannes;
Det är precis det jag menar! Skönt att du förstår. Ibland hjälper det inte att vara mer mogen för att man har en viss ålder.. It sucks.

2007-05-08 @ 23:19:12
URL: http://isao.blogg.se
Postat av: nitha

Håller med dig. Samhället tror att alla som är si och så gammal är på det eller det sättet. jag hatar det. De måste ju lära känna personen innan de dömer.
Mvh Nitha

2007-05-09 @ 13:55:08
Postat av: Isa

Nitha;
Då är det verkligen! Fler borde försöka göra samhället mer jämställt när det gäller åldern. Tyvärr glöms åldern ofta bort när man talar om diskriminering och får stå vid sidan av kön och etnicitet.

2007-05-09 @ 15:00:45
URL: http://isao.blogg.se
Postat av: Jesper

(lägsta ålder ca min egen ålder+5 år). Okej, hur gamla är det de yngsta du umgås med då? Fröken Åldersrasist?

Och ifall att du skulle undra, så umgås jag med ett brett spektrum av åldersgrupper (lägsta ålder ca min egen ålder-5 år äldsta ålder ca min egen ålder+20 år)

ha

2007-05-10 @ 14:17:04
Postat av: Isa

Som jag sa var det en generalisering. De yngsta jag umgås med är ca 5-6 år yngre än mig, de äldsta är ca 11-12 år äldre än mig. Sammantaget är alltså de flesta i min vänskapskrets äldre än mig och snittet ligger ungefär på min egen ålder + 5 år.

2007-05-10 @ 17:37:20
URL: http://isao.blogg.se
Postat av: Maria

Du säger att du vågar stå för din ålder, men om du verkligen gör det, varför berättar du den då inte för någon??? Jag skulle tro att det bara är du som tror sånt här, de accepterar nog din ålder, men många ryggar tillbaka för att de kanske trott att du var äldre/yngre än det du säger... Och för det andra, vem föredrar inte att umgås med äldre folk??? Speciellt de som är under 18år å själva varken får göra det ena eller de andra, de umgås gärna med såna som har körkort, får köpa alkohol från systemet osv om man är yngre än 20??? Många tror att man blir mer accepterad & respekterad(av folk i sin egen ålder) om man har äldre kompisar... Been there, done that!!! Själv är jag 24 år!!! Å VÄLDIGT STOLT över min ålder, å så står jag för hur gammal jag är... Jag bryr mig inte vad folk tycker första gången jag talar om vad gammal jag är... Vill de lära känna mig, så gör dom det, vill dom inte det, så är det deras förlust!!!

2007-08-13 @ 09:27:18
Postat av: Isa

Bra för dig att du har kommit över det! Men det har inte alla. Jag står för min ålder, men varför ska jag berätta den för folk eftersom det ändå inte är viktigt? Och jag umgås inte med äldre för att få "respekt" av folk i min egen ålder, tror faktiskt att de skiter fullkomligt i vem jag umgås med... Men självklart finns det väl de som söker "status". Jag ser på saken ur ett helt annat perspektiv än du gör! Jag förstår inte varför alla skulle föredra att umgås med äldre? Det beror väl på ens mentala ålder, snarare än den fysiska.. En väldigt intressant fråga eftersom den tenderar att provocera de flesta, och jag tror faktiskt inte någon kan påstå att de aldrig har blivit åldersdiskriminerade. Jag berättar min ålder för folk som förtjänar att veta. Det är mycket jag inte berättar förrän jag tycker att det är dags.

2007-08-13 @ 17:48:38
URL: http://isao.blogg.se
Postat av: Maria

Kommit över??? :/ Har aldrig ens haft nån så kallad åldersnoja... Vet inte ens om jag fått nån kommentar om min ålder då jag talat om den, å har jag det så var det inget större iomed att jag inte kommer ihåg det, eller så är det helt enkelt så att jag inte BRYR/BRYTT MIG om det... Alla har olika åsikter, å jag respekterar självklart att de finns de som "vägrar" tala om sin ålder pga denna så kallade "åldersnojan"... Jag är en väldigt öppen person å kan tala om de mesta för en person ganska så snart efter att jag träffat den, så jag kanske inte riktigt förstår mig på detta, vad vet jag... Alla är olika, det vet jag iallafall... :-)

2007-08-14 @ 11:35:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback